Nechal jsem si upravit vůz u jedné nejmenované firmy.
Mám však pochybnosti, zda vůz má skutečně parametry, jaké jsem zaplatil. Jak
si tuto skutečnost mohu ověřit?
Velmi snadno. Objednejte si měření na brzdové stolici. S výkonovým diagramem,
který obdržíte, můžete navštívit Vašeho úpravce a pokud nebude mít slíbené
parametry, žádejte novou úpravu či vrácení peněz.
Může chiptuning poškodit motor, nebo snížit jeho životnost?
Ano, může. Neprofesionálně a neodborně provedený zásah může poškodit řídící
jednotku a co hůře, následně celý motor. Proto ve vlastním zájmu kontaktujte
úpravce s dlouholetými zkušenostmi a vyvarujte se pochybných pokusů zdánlivě
laciných úpravců. Např. při poškození originálních inspekčních dat a poruchové
diagnostiky dochází ke škodám, které mohou dosáhnout řádově i mnoha desetitisícových
částek.
Snížit životnost motoru při běžném užívání je možné v případě, že je úprava "ostřejší", než doporučené optimální parametry. Takovéto úpravy se však provádí pouze na vlastní žádost zákazníka a po dohodě s technikem, který jej na tuto skutečnost upozorní. Dle rozsahu úpravy a zacházení s motorem se životnost snižuje o 20. tis km a více. Pozor! Pokud hodláte se svým upraveným vozem jezdit rallye nebo jiné silniční soutěže, vždy na tuto zkutečnost upozorněte technika. Doporučí Vám vhodný režim péče o takovýto vůz.
Když má chiptuning samé výhody, tak proč mi výrobce
nedodá motor již takto "vyladěný"?
Odpověď byste vyčetli již v úvodu našeho seznámení s chiptuningem. Totiž -
protože, ani dost dobře nemůže. Jak jsme již uvedli, konstruktéři musí při
vývoji motoru a řídicí jednotky pracovat s mnohem většími tolerancemi vstupních
dat a hledat cestu - kompromis - mezi celou řadou požadavků. Automobil musí
mít co nejmenší spotřebu paliva a přitom splňovat podmínky místních emisních
nomem. Přihlédnout je nutné také k rozdílné kvalitě pohonných hmot, složení
výfukových plynů při nižší kvalitě paliva, liknavé péči majitele o vůz, respektive
jeho motor a celé řadě dalších faktorů.
Další, velmi významnou skutečností jsou i finanční náklady na provoz vozidla. Musíme si totiž uvědomit, že v celé řadě zemí se vypočítává daňové zatížení nikoli podle obsahů válců jako u nás, ale právě podle výkonu motoru. Těmito omezeními vzniká konzervativní a výkonově slabý program řízení motoru. Pokud jste ale ochotni dodržovat servisní intervaly a přistoupit v oblasti největšího zatížení na kompromis ve spotřebě, máte k dispozici obrovský potenciál výkonu.
Která vozidla se u nás upravují nejvíce?
Na prvním místě a jako na běžícím páse se upravují Octavie, nejčastěji s motory
TDi. Na druhém místo bych dal VW, především Passat a Bora TDi a 1.8T. Třetí
místo patří určitě Audi, zejména A4 a A6. Velký zájem jsem v tomto roce zaznamenal
o úpravy vozů SEAT, zatím jim tedy patří čtvrté místo, ale rychle se tlačí
na třetí pozici.
Eviduji zvýšený zájem o úpravy Fabií se všemi typy motorů a nemalý zájem je
i o úpravy motorů TDI PD. Úpravy vozů Volvo, Mercedes, BMW, ale třeba i Felicií,
jsou dalece za tímto výčtem.